
ကြၽန္ေတာ့္ကို သင္တန္းသား၊သူေတြက အင္တာဗ်ဴးနဲ႔ပတ္သက္တဲ့
အေၾကာင္းေတြကိုေရးဖို႔ ေတာင္းဆိုထား တာ ေတာ္ေတာ္ေလး ၾကာေနပါၿပီ။
အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ မေရးျဖစ္တာ ခုေတာ့ ေရးလိုက္ပါၿပီ။
လုပ္ငန္းခြင္ကို ၀င္ေရာက္ၾကမယ့္ လူငယ္တုိင္း အင္တာဗ်ဴးနဲ႔
ႀကံဳေတြ႕ၾကရမွာေသခ်ာပါတယ္။ ကဲေျပာေနရင္ ၾကာပါတယ္ဗ်ာ ဘာေတြလုပ္ထားဖို႔လိုလဲ။
၁။ ႀကိဳတင္ေလ့လာပါ
ကိုယ္အင္တာဗ်ဴးေျဖမယ့္ လုပ္ငန္းအေၾကာင္းကို ႀကိဳတင္ေလ့လာထားပါ။ ေဆာင္ပုဒ္၊ ရည္မွန္းခ်က္၊ လုပ္ငန္းစဥ္၊ လုပ္ငန္းလည္ပတ္ပံု၊ ၀န္ထမ္းဖြဲ႕စည္းပံု၊ သက္တမ္းစတာေတြကို အတတ္ႏိုင္ဆံုး ျပည့္ျပည့္စံုစံု ႀကိဳတင္ေလ့လာထားပါ။ ဒီေန႔ေခတ္မွာ လုပ္ငန္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ website ေတြ Facebook fan page ေတြရွိၾကပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ website ေတြ Fan Page ေတြက အရမ္းႀကီး update မျဖစ္ေပမယ့္ အေျခခံ အခ်က္ေတြေလာက္ေတာ့ သိႏုိင္ပါတယ္။ သူငယ္ခ်င္းေတြကလည္း တစ္ဆင့္ Information ေတြကို စုေဆာင္း ႏုိင္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုက လုပ္ငန္းရဲ႕လိပ္စာကိုသိေပမယ့္ သြားရမယ့္လမ္းေၾကာင္းၾကာ ခ်ိန္ေတြကိုႀကိဳတင္ ေလ့လာထားပါ။ သြားတဲ့ေန႔မွာ လမ္းေၾကာင္းမကြၽမ္းက်င္လို႔ အခ်ိန္ေနာက္က် တာမ်ိဳးေတြ ျဖစ္တတ္လို႔ပါ။ ဥပမာ-စင္ကာပူမွာ visit နဲ႔သြားၿပီး အလုပ္ရွာတဲ့သူမ်ိဳးေတြဆုိရင္ ဒီအခ်က္ကို ပိုသတိထားသင့္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ အင္တာဗ်ဴး မွာ အခ်ိန္မီေရာက္ဖို႔ကလည္း အေရးႀကီးတဲ့အခ်က္တစ္ခုေၾကာင့္ပါ။
၂။ ေလ့က်င့္ျပင္ဆင္ပါ
Practice makes perfect ဆုိတဲ့ စကားလိုပဲ ေလ့က်င့္ကြၽမ္းက်င္ ေအာင္ပြဲ ဆင္ႏုိင္ပါတယ္။ ေမးႏုိင္တဲ့ေမးခြန္း ေတြကို ႀကိဳတင္ေလ့က်င့္ျပင္ဆင္ထားပါ။ အထူးသျဖင့္ ကုိယ့္ရဲ႕ cover letter နဲ႔ CV ကုိ ေသေသခ်ာခ်ာ ျပန္ဖတ္ပါ။ CV ေရးထားတဲ့အခ်က္ေတြကို တစ္ခ်က္ခ်င္း ကုိယ့္ကုိယ္ကိုေမးခြန္းထုတ္ၿပီး ျပန္ေျဖၾကည့္ပါ။ အမ်ားဆံုးေမးေလ့ရွိတဲ့ ေမးခြန္းတစ္ခုက ကုိယ့္အေၾကာင္းပါ။ အရမ္းအမ်ားႀကီးေျပာဖုိ႔မလုိပါ။ ကုိယ့္နာမည္၊ မိသားစု၊ ပညာေရး၊ လုပ္ငန္း၊ တတ္ကြၽမ္းတဲ့အရာ (skill) ေလာက္ကုိပဲ အတုိခ်ဳပ္ေျပာပါ။ အင္တာဗ်ဴးေတာ္ ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ဒါဟာအဖြင့္ေမးခြန္းလုိျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ ေသေသခ်ာခ်ာျပင္ဆင္ထားပါ။
က်န္တဲ့ေမးတတ္တဲ့ ေမးခြန္းေတြကိုေတာ့ အြန္လုိင္းမွာ common interview questions လုိ႔ရွာလုိက္ရင္ အမ်ားႀကီးေတြ႕ႏုိင္ ပါတယ္။ ေနာက္ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ေျဖရခက္တတ္တဲ့ ေမးခြန္းတစ္ခုက ကုိယ့္ရဲ႕ အားသာခ်က္ (Strength)၊ အားနည္းခ်က္ (Weakness) ကုိေမးတဲ့ေမးခြန္းပါ။ ဒီေမးခြန္းကိုလည္း ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ထားဖုိ႔လုိပါတယ္။ (ဒီေမးခြန္းကို ဘာေၾကာင့္ေမးလဲဆုိတာ သပ္သပ္စာ စုတစ္ခုေရးပါဦးမယ္) မးခြန္းေတြကို ေျဖတဲ့အခါမွာ ဘာေၾကာင့္ ဒီအလုပ္ကုိ ေလွ်ာက္ခ်င္တယ္ဆုိတာရယ္၊ ကုိယ့္ရဲ႕အရည္အခ်င္းနဲ႔ ဒီအလုပ္နဲ႔ကိုက္ညီတယ္ဆုိတာ ကို ေပၚလြင္ေအာင္ ေျပာႏုိင္ဖုိ႔ျပင္ဆင္ ထားပါ။ ေနာက္တစ္ခ်က္က ကုိယ့္ကုိယ္ကိုယံုၾကည္မႈရွိတဲ့ ပံုစံထက္ ဘ၀င္ျမင့္တာမ်ိဳးမျဖစ္ေစဖို႔လည္း လုိပါတယ္။
၃။ ၀တ္စားဆင္ယင္မႈကို ဂ႐ုျပဳပါ
ေတာင္းမွာအကြတ္၊ လူမွာအ၀တ္ဆုိတဲ့စကားလုိပဲ ၀တ္စားဆင္ယင္မႈကလည္း အေရးႀကီးပါတယ္။ အင္တာဗ်ဴးမယ့္သူက ကုိယ့္ကုိျမင္တာနဲ႔ ကုိယ့္ကုိယ္ကိုယံုၾကည္မႈရွိတဲ့ ပံုေပၚလြင္ေနဖုိ႔လုိပါတယ္။ ကုိယ္လုပ္ မယ့္ လုပ္ငန္းအေပၚမူတည္ၿပီး အေနာက္တုိင္း၀တ္စံုျဖစ္ေစ၊ ျမန္မာ၀တ္စံုျဖစ္ေစ၊ အျပည့္အစံု၀တ္ဖုိ႔လိုပါတယ္။ ဒါ႔အျပင္ ဆံပင္၊ မုတ္ဆိတ္၊ ႏႈတ္ခမ္းေမႊး၊ လက္သည္း၊ ေျခသည္းကအစ သပ္သပ္ရပ္ရပ္ျဖစ္ပါေစ။ အေနာက္ တုိင္း ၀တ္စံု၀တ္မယ္ဆုိရင္ ရွပ္အက်ႌလက္ရွည္ အျဖဴေရာင္ (သုိ႔မဟုတ္) အေရာင္ေဖ်ာ့ေဖ်ာ့ကုိေရြးခ်ယ္ပါ။ အေပၚ၀တ္ကုတ္လုိ႔ေခၚတဲ့ suit ကိုေတာ့ အေရာင္ရင့္ရင့္နဲ႔ နက္ကတုိင္ကို တစ္ေရာင္တည္းေျဗာင္ကို ေရြးခ်ယ္ပါ။
နက္ကတုိင္စည္းတဲ့အခါ အရမ္းမၾကပ္ေစဘဲ ပံုမွန္ formal ပံုစံသာ စည္းပါ။ ေနာက္တစ္ခုက ႐ွဴးဖိနပ္နဲ႔ ခါးပတ္ကလည္း လုိက္ဖက္ညီမႈရွိဖို႔လုိပါတယ္။ ႐ွဴးဖိနပ္ကလည္း ႀကိဳးပါတဲ့ဖိနပ္ျဖစ္သင့္ၿပီး အနက္ေရာင္ကုိသာ ေရြးသင့္ပါတယ္။ အမ်ိဳးသမီးမ်ားအေနျဖင့္ မိတ္ကပ္ကိုအရမ္းႀကီး သံုးစရာမလုိဘဲ သင့္တင့္႐ံုသာ လိမ္းျခယ္ သင့္ပါတယ္။
လက္သည္းကိုလည္း အေရာင္ေဖ်ာ့ေဖ်ာ့ပဲဆုိးသင့္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ လက္သည္းအလွဆင္တာ (nail art) မ်ဳိးကိုလည္း အင္တာဗ်ဴး၀င္တဲ့အခ်ိန္မွာ ေရွာင္သင့္ပါတယ္။ စကတ္ျဖစ္ေစ၊ ေဘာင္းဘီရွည္ျဖစ္ေစ ၀တ္ဆင္ ႏုိင္ပါတယ္။ စကတ္၀တ္ဆင္ပါက မီနီစကတ္ျဖစ္ရပါမယ္။ အေပၚက ၀တ္တဲ့ suit နဲ႔ ေဘာင္းဘီျဖစ္ေစ၊ စကတ္ျဖစ္ေစနဲ႔ အေရာင္တူညီဖုိ႔လုိပါတယ္။ ဖိနပ္ကလည္း ႐ွဴးျဖစ္ေစ၊ ေဒါက္ျဖစ္ေစစီးႏုိင္ပါတယ္။ ေနာက္ တစ္ခုက ေဒါက္အျမင့္ႀကီးမစီးပါနဲ႔။ ေဒါက္နဲ႔ စီးေလ့စီးထမရွိရင္လည္း ဖိနပ္မေပါက္ေအာင္ လမ္းေလွ်ာက္တာ အဆင္ေျပေျပျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳတင္ေလ့က်င့္ထားပါ။ (အေသးအဖြဲလုိ႔ထင္ရေပမယ့္ ဖိနပ္အသစ္စီးၿပီး ဖိနပ္ ေပါက္လုိ႔ လမ္းေလွ်ာက္တဲ့အခါ အဆင္မေျပတာမ်ိဳး ၾကံဳရတတ္ပါတယ္)
၄။ တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္ျဖစ္ပါေစ
အင္တာဗ်ဴးေျဖေနတဲ့အခ်ိန္မွာ တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္ေျဖဆုိႏုိင္ဖုိ႔ လုိပါတယ္။ ကုိယ္ဟန္အမူအယာကို သတိထားပါ။ ခါးကုိမတ္မတ္ထုိင္ၿပီး လက္ဟန္အေနအထားကိုလည္း သင့္တင့္ေလ်ာက္ပတ္ေအာင္ ေန တတ္ပါေစ။ စကားေျပာတဲ့အခါ အဲဒီလက္က ေတာ္ေတာ္ေလးထားရခက္တာမ်ိဳးကို ၾကံဳဖူးၾကမွာ ပါ။ ေမးခြန္းေျဖတဲ့အခါ ေမးခြန္းေမးသူနဲ႔ မ်က္ႏွာခ်င္းဆုိင္ၿပီး ေျပာပါ (ဆုိလုိတာက မ်က္ႏွာကိုၾကည့္ ၿပီးေျပာေစခ်င္တာပါ။) တကယ္လုိ႔ ေမးခြန္းေမးသူက ၃ ဦး / ၅ ဦး ျဖစ္ေနရင္လည္း ေမးတဲ့သူကို ၾကည့္ၿပီး ေျဖပါ။ ေမးခြန္းေတြကိုေျဖေနတဲ့အခါ ကိုယ့္ရဲ႕အသံကပီသပါေစ။ ေျဖးေျဖးနဲ႔ မွန္မွန္ေျပာပါ။ အဂၤလိပ္လုိေျဖရရင္ အသံထြက္ေတြကို ဂ႐ုစုိက္ပါ။ so ... so ... that's why ... that's why ... actually ... actually ... စသည္ျဖင့္ စကားၫွပ္ေတြမထပ္မိေအာင္ သတိထားပါ။ ေနာက္တစ္ခုအေရးႀကီးတဲ့ တစ္ခ်က္က အခန္းထဲကုိ၀င္ကတည္းက ျပံဳးျပဖုိ႔မေမ့ပါနဲ႔။ ဒီေနရာမွာ အမူအရာနဲ႔ပတ္သက္လုိ႔ နည္းနည္းေျပာပါဦးမယ္။ အခန္းထဲ၀င္တဲ့အခါ တံခါးကုိျပန္ပိတ္ဖုိ႔မေမ့ပါနဲ႔။ ထုိင္ခံုမွာ ထုိင္တဲ့အခါ ခြင့္ေတာင္းပါ။ အင္တာဗ်ဴးၿပီးလုိ႔ ျပန္ထြက္တဲ့အခါ ခ်က္ခ်င္းမလွည့္ဘဲ ေနာက္ကုိ တစ္လွမ္း၊ ႏွစ္လွမ္းဆုတ္ ၿပီးမွ လွည့္ထြက္ပါ။ တံခါးကုိျပန္ပိတ္ပါ။ အေသးဖြဲ႕ေလးေတြလုိ႔ထင္ရေပမယ့္ သတိထားရမယ့္ ကိစၥေတြပါ။
၅။ ေမးခြန္းျပန္ေမးပါ
ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ေတြက အင္တာဗ်ဴးတဲ့သူကေမးတဲ့ေမးခြန္းေတြ ေျဖႏုိင္ရင္ ေပ်ာ္ေနၿပီးေတာ့ ျပန္ေမးဖို႔ေမ့ေနတတ္ ပါတယ္။ ဘာေတြေမးရမလဲ၊ ကုိယ့္ရဲ႕လုပ္ငန္းတာ၀န္၊ လစာ၊ အလုပ္ခ်ိန္၊ ပိတ္ရက္၊ အခ်ိန္ပိုပံုစံ၊ ဆုေၾကး စနစ္၊ အျခားခံစားခြင့္ စသည္စသည္ျဖင့္ ျပန္ေမးဖို႔လုိပါတယ္။ ဆုိလုိတာက လုပ္ငန္းတာ၀န္၊ အလုပ္ခ်ိန္နဲ႔ လစာဟာ အခ်ိဳးက်ပါတယ္။ ဆုိလုိတာက တခ်ိဳ႕အလုပ္ေတြက လုပ္ငန္းတာ၀န္နည္းလုိ႔ လစာနည္းတာမ်ိဳး၊ အလုပ္ခ်ိန္ နည္းေပမယ့္ လုပ္ငန္းတာ၀န္မ်ားတာမ်ိဳးေတြ႕ရတတ္ပါတယ္။ အခ်ိန္ပိုသတ္ မွတ္ပံုေတြ၊ ဆုေၾကး (bonus) သတ္မွတ္ပံုေတြ လုပ္ငန္းတစ္ခုနဲ႔တစ္ခု မတူညီတတ္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ အဲဒါေတြကုိေသေသခ်ာခ်ာေမးဖို႔လုိ ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုက အထူးသျဖင့္ ႏုိင္ငံတကာနဲ႔ဆက္စပ္ေနတဲ့ အင္တာဗ်ဴးေတြဆုိရင္ Thank you letter လုိ႔ေခၚတဲ့ အင္တာဗ်ဴးေခၚတဲ့အတြက္ ေက်းဇူးတင္ေၾကာင္း စာကုိ ျပန္ပို႔ေပးသင့္ပါတယ္။
ဒီေခါင္းစဥ္မွာေရးရင္းနဲ႔ ေရးစရာေတြက အရမ္းမ်ားလာပါတယ္။ တစ္ပုဒ္ထဲမွာအရမ္းမ်ားေနရင္လည္း စာဖတ္သူ ေတြေလးမွာစုိးတဲ့အတြက္ ေရးစရာေတြရွိေပမယ့္ ရပ္လုိက္ပါတယ္။ ေနာက္ထပ္ ဆက္ေရးပါဦးမယ္။ အင္တာဗ်ဴး ၀င္မယ့္သူေတြအတြက္ အတုိင္းအတာတစ္ခုေတာ့ အသံုး၀င္မယ္လုိ႔ ယံုၾကည္ပါတယ္။ အင္တာဗ်ဴးဆုိင္ရာေတြ ကို အလ်ဥ္းသင့္သလုိ ဆက္ေရးပါဦးမယ္။
NetGuide Journal (Every Wednesday)
https://www.facebook.com/officialnetguidejournal
၁။ ႀကိဳတင္ေလ့လာပါ
ကိုယ္အင္တာဗ်ဴးေျဖမယ့္ လုပ္ငန္းအေၾကာင္းကို ႀကိဳတင္ေလ့လာထားပါ။ ေဆာင္ပုဒ္၊ ရည္မွန္းခ်က္၊ လုပ္ငန္းစဥ္၊ လုပ္ငန္းလည္ပတ္ပံု၊ ၀န္ထမ္းဖြဲ႕စည္းပံု၊ သက္တမ္းစတာေတြကို အတတ္ႏိုင္ဆံုး ျပည့္ျပည့္စံုစံု ႀကိဳတင္ေလ့လာထားပါ။ ဒီေန႔ေခတ္မွာ လုပ္ငန္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ website ေတြ Facebook fan page ေတြရွိၾကပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ website ေတြ Fan Page ေတြက အရမ္းႀကီး update မျဖစ္ေပမယ့္ အေျခခံ အခ်က္ေတြေလာက္ေတာ့ သိႏုိင္ပါတယ္။ သူငယ္ခ်င္းေတြကလည္း တစ္ဆင့္ Information ေတြကို စုေဆာင္း ႏုိင္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုက လုပ္ငန္းရဲ႕လိပ္စာကိုသိေပမယ့္ သြားရမယ့္လမ္းေၾကာင္းၾကာ ခ်ိန္ေတြကိုႀကိဳတင္ ေလ့လာထားပါ။ သြားတဲ့ေန႔မွာ လမ္းေၾကာင္းမကြၽမ္းက်င္လို႔ အခ်ိန္ေနာက္က် တာမ်ိဳးေတြ ျဖစ္တတ္လို႔ပါ။ ဥပမာ-စင္ကာပူမွာ visit နဲ႔သြားၿပီး အလုပ္ရွာတဲ့သူမ်ိဳးေတြဆုိရင္ ဒီအခ်က္ကို ပိုသတိထားသင့္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ အင္တာဗ်ဴး မွာ အခ်ိန္မီေရာက္ဖို႔ကလည္း အေရးႀကီးတဲ့အခ်က္တစ္ခုေၾကာင့္ပါ။
၂။ ေလ့က်င့္ျပင္ဆင္ပါ
Practice makes perfect ဆုိတဲ့ စကားလိုပဲ ေလ့က်င့္ကြၽမ္းက်င္ ေအာင္ပြဲ ဆင္ႏုိင္ပါတယ္။ ေမးႏုိင္တဲ့ေမးခြန္း ေတြကို ႀကိဳတင္ေလ့က်င့္ျပင္ဆင္ထားပါ။ အထူးသျဖင့္ ကုိယ့္ရဲ႕ cover letter နဲ႔ CV ကုိ ေသေသခ်ာခ်ာ ျပန္ဖတ္ပါ။ CV ေရးထားတဲ့အခ်က္ေတြကို တစ္ခ်က္ခ်င္း ကုိယ့္ကုိယ္ကိုေမးခြန္းထုတ္ၿပီး ျပန္ေျဖၾကည့္ပါ။ အမ်ားဆံုးေမးေလ့ရွိတဲ့ ေမးခြန္းတစ္ခုက ကုိယ့္အေၾကာင္းပါ။ အရမ္းအမ်ားႀကီးေျပာဖုိ႔မလုိပါ။ ကုိယ့္နာမည္၊ မိသားစု၊ ပညာေရး၊ လုပ္ငန္း၊ တတ္ကြၽမ္းတဲ့အရာ (skill) ေလာက္ကုိပဲ အတုိခ်ဳပ္ေျပာပါ။ အင္တာဗ်ဴးေတာ္ ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ဒါဟာအဖြင့္ေမးခြန္းလုိျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ ေသေသခ်ာခ်ာျပင္ဆင္ထားပါ။
က်န္တဲ့ေမးတတ္တဲ့ ေမးခြန္းေတြကိုေတာ့ အြန္လုိင္းမွာ common interview questions လုိ႔ရွာလုိက္ရင္ အမ်ားႀကီးေတြ႕ႏုိင္ ပါတယ္။ ေနာက္ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ေျဖရခက္တတ္တဲ့ ေမးခြန္းတစ္ခုက ကုိယ့္ရဲ႕ အားသာခ်က္ (Strength)၊ အားနည္းခ်က္ (Weakness) ကုိေမးတဲ့ေမးခြန္းပါ။ ဒီေမးခြန္းကိုလည္း ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ထားဖုိ႔လုိပါတယ္။ (ဒီေမးခြန္းကို ဘာေၾကာင့္ေမးလဲဆုိတာ သပ္သပ္စာ စုတစ္ခုေရးပါဦးမယ္) မးခြန္းေတြကို ေျဖတဲ့အခါမွာ ဘာေၾကာင့္ ဒီအလုပ္ကုိ ေလွ်ာက္ခ်င္တယ္ဆုိတာရယ္၊ ကုိယ့္ရဲ႕အရည္အခ်င္းနဲ႔ ဒီအလုပ္နဲ႔ကိုက္ညီတယ္ဆုိတာ ကို ေပၚလြင္ေအာင္ ေျပာႏုိင္ဖုိ႔ျပင္ဆင္ ထားပါ။ ေနာက္တစ္ခ်က္က ကုိယ့္ကုိယ္ကိုယံုၾကည္မႈရွိတဲ့ ပံုစံထက္ ဘ၀င္ျမင့္တာမ်ိဳးမျဖစ္ေစဖို႔လည္း လုိပါတယ္။
၃။ ၀တ္စားဆင္ယင္မႈကို ဂ႐ုျပဳပါ
ေတာင္းမွာအကြတ္၊ လူမွာအ၀တ္ဆုိတဲ့စကားလုိပဲ ၀တ္စားဆင္ယင္မႈကလည္း အေရးႀကီးပါတယ္။ အင္တာဗ်ဴးမယ့္သူက ကုိယ့္ကုိျမင္တာနဲ႔ ကုိယ့္ကုိယ္ကိုယံုၾကည္မႈရွိတဲ့ ပံုေပၚလြင္ေနဖုိ႔လုိပါတယ္။ ကုိယ္လုပ္ မယ့္ လုပ္ငန္းအေပၚမူတည္ၿပီး အေနာက္တုိင္း၀တ္စံုျဖစ္ေစ၊ ျမန္မာ၀တ္စံုျဖစ္ေစ၊ အျပည့္အစံု၀တ္ဖုိ႔လိုပါတယ္။ ဒါ႔အျပင္ ဆံပင္၊ မုတ္ဆိတ္၊ ႏႈတ္ခမ္းေမႊး၊ လက္သည္း၊ ေျခသည္းကအစ သပ္သပ္ရပ္ရပ္ျဖစ္ပါေစ။ အေနာက္ တုိင္း ၀တ္စံု၀တ္မယ္ဆုိရင္ ရွပ္အက်ႌလက္ရွည္ အျဖဴေရာင္ (သုိ႔မဟုတ္) အေရာင္ေဖ်ာ့ေဖ်ာ့ကုိေရြးခ်ယ္ပါ။ အေပၚ၀တ္ကုတ္လုိ႔ေခၚတဲ့ suit ကိုေတာ့ အေရာင္ရင့္ရင့္နဲ႔ နက္ကတုိင္ကို တစ္ေရာင္တည္းေျဗာင္ကို ေရြးခ်ယ္ပါ။
နက္ကတုိင္စည္းတဲ့အခါ အရမ္းမၾကပ္ေစဘဲ ပံုမွန္ formal ပံုစံသာ စည္းပါ။ ေနာက္တစ္ခုက ႐ွဴးဖိနပ္နဲ႔ ခါးပတ္ကလည္း လုိက္ဖက္ညီမႈရွိဖို႔လုိပါတယ္။ ႐ွဴးဖိနပ္ကလည္း ႀကိဳးပါတဲ့ဖိနပ္ျဖစ္သင့္ၿပီး အနက္ေရာင္ကုိသာ ေရြးသင့္ပါတယ္။ အမ်ိဳးသမီးမ်ားအေနျဖင့္ မိတ္ကပ္ကိုအရမ္းႀကီး သံုးစရာမလုိဘဲ သင့္တင့္႐ံုသာ လိမ္းျခယ္ သင့္ပါတယ္။
လက္သည္းကိုလည္း အေရာင္ေဖ်ာ့ေဖ်ာ့ပဲဆုိးသင့္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ လက္သည္းအလွဆင္တာ (nail art) မ်ဳိးကိုလည္း အင္တာဗ်ဴး၀င္တဲ့အခ်ိန္မွာ ေရွာင္သင့္ပါတယ္။ စကတ္ျဖစ္ေစ၊ ေဘာင္းဘီရွည္ျဖစ္ေစ ၀တ္ဆင္ ႏုိင္ပါတယ္။ စကတ္၀တ္ဆင္ပါက မီနီစကတ္ျဖစ္ရပါမယ္။ အေပၚက ၀တ္တဲ့ suit နဲ႔ ေဘာင္းဘီျဖစ္ေစ၊ စကတ္ျဖစ္ေစနဲ႔ အေရာင္တူညီဖုိ႔လုိပါတယ္။ ဖိနပ္ကလည္း ႐ွဴးျဖစ္ေစ၊ ေဒါက္ျဖစ္ေစစီးႏုိင္ပါတယ္။ ေနာက္ တစ္ခုက ေဒါက္အျမင့္ႀကီးမစီးပါနဲ႔။ ေဒါက္နဲ႔ စီးေလ့စီးထမရွိရင္လည္း ဖိနပ္မေပါက္ေအာင္ လမ္းေလွ်ာက္တာ အဆင္ေျပေျပျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳတင္ေလ့က်င့္ထားပါ။ (အေသးအဖြဲလုိ႔ထင္ရေပမယ့္ ဖိနပ္အသစ္စီးၿပီး ဖိနပ္ ေပါက္လုိ႔ လမ္းေလွ်ာက္တဲ့အခါ အဆင္မေျပတာမ်ိဳး ၾကံဳရတတ္ပါတယ္)
၄။ တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္ျဖစ္ပါေစ
အင္တာဗ်ဴးေျဖေနတဲ့အခ်ိန္မွာ တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္ေျဖဆုိႏုိင္ဖုိ႔ လုိပါတယ္။ ကုိယ္ဟန္အမူအယာကို သတိထားပါ။ ခါးကုိမတ္မတ္ထုိင္ၿပီး လက္ဟန္အေနအထားကိုလည္း သင့္တင့္ေလ်ာက္ပတ္ေအာင္ ေန တတ္ပါေစ။ စကားေျပာတဲ့အခါ အဲဒီလက္က ေတာ္ေတာ္ေလးထားရခက္တာမ်ိဳးကို ၾကံဳဖူးၾကမွာ ပါ။ ေမးခြန္းေျဖတဲ့အခါ ေမးခြန္းေမးသူနဲ႔ မ်က္ႏွာခ်င္းဆုိင္ၿပီး ေျပာပါ (ဆုိလုိတာက မ်က္ႏွာကိုၾကည့္ ၿပီးေျပာေစခ်င္တာပါ။) တကယ္လုိ႔ ေမးခြန္းေမးသူက ၃ ဦး / ၅ ဦး ျဖစ္ေနရင္လည္း ေမးတဲ့သူကို ၾကည့္ၿပီး ေျဖပါ။ ေမးခြန္းေတြကိုေျဖေနတဲ့အခါ ကိုယ့္ရဲ႕အသံကပီသပါေစ။ ေျဖးေျဖးနဲ႔ မွန္မွန္ေျပာပါ။ အဂၤလိပ္လုိေျဖရရင္ အသံထြက္ေတြကို ဂ႐ုစုိက္ပါ။ so ... so ... that's why ... that's why ... actually ... actually ... စသည္ျဖင့္ စကားၫွပ္ေတြမထပ္မိေအာင္ သတိထားပါ။ ေနာက္တစ္ခုအေရးႀကီးတဲ့ တစ္ခ်က္က အခန္းထဲကုိ၀င္ကတည္းက ျပံဳးျပဖုိ႔မေမ့ပါနဲ႔။ ဒီေနရာမွာ အမူအရာနဲ႔ပတ္သက္လုိ႔ နည္းနည္းေျပာပါဦးမယ္။ အခန္းထဲ၀င္တဲ့အခါ တံခါးကုိျပန္ပိတ္ဖုိ႔မေမ့ပါနဲ႔။ ထုိင္ခံုမွာ ထုိင္တဲ့အခါ ခြင့္ေတာင္းပါ။ အင္တာဗ်ဴးၿပီးလုိ႔ ျပန္ထြက္တဲ့အခါ ခ်က္ခ်င္းမလွည့္ဘဲ ေနာက္ကုိ တစ္လွမ္း၊ ႏွစ္လွမ္းဆုတ္ ၿပီးမွ လွည့္ထြက္ပါ။ တံခါးကုိျပန္ပိတ္ပါ။ အေသးဖြဲ႕ေလးေတြလုိ႔ထင္ရေပမယ့္ သတိထားရမယ့္ ကိစၥေတြပါ။
၅။ ေမးခြန္းျပန္ေမးပါ
ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ေတြက အင္တာဗ်ဴးတဲ့သူကေမးတဲ့ေမးခြန္းေတြ ေျဖႏုိင္ရင္ ေပ်ာ္ေနၿပီးေတာ့ ျပန္ေမးဖို႔ေမ့ေနတတ္ ပါတယ္။ ဘာေတြေမးရမလဲ၊ ကုိယ့္ရဲ႕လုပ္ငန္းတာ၀န္၊ လစာ၊ အလုပ္ခ်ိန္၊ ပိတ္ရက္၊ အခ်ိန္ပိုပံုစံ၊ ဆုေၾကး စနစ္၊ အျခားခံစားခြင့္ စသည္စသည္ျဖင့္ ျပန္ေမးဖို႔လုိပါတယ္။ ဆုိလုိတာက လုပ္ငန္းတာ၀န္၊ အလုပ္ခ်ိန္နဲ႔ လစာဟာ အခ်ိဳးက်ပါတယ္။ ဆုိလုိတာက တခ်ိဳ႕အလုပ္ေတြက လုပ္ငန္းတာ၀န္နည္းလုိ႔ လစာနည္းတာမ်ိဳး၊ အလုပ္ခ်ိန္ နည္းေပမယ့္ လုပ္ငန္းတာ၀န္မ်ားတာမ်ိဳးေတြ႕ရတတ္ပါတယ္။ အခ်ိန္ပိုသတ္ မွတ္ပံုေတြ၊ ဆုေၾကး (bonus) သတ္မွတ္ပံုေတြ လုပ္ငန္းတစ္ခုနဲ႔တစ္ခု မတူညီတတ္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ အဲဒါေတြကုိေသေသခ်ာခ်ာေမးဖို႔လုိ ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုက အထူးသျဖင့္ ႏုိင္ငံတကာနဲ႔ဆက္စပ္ေနတဲ့ အင္တာဗ်ဴးေတြဆုိရင္ Thank you letter လုိ႔ေခၚတဲ့ အင္တာဗ်ဴးေခၚတဲ့အတြက္ ေက်းဇူးတင္ေၾကာင္း စာကုိ ျပန္ပို႔ေပးသင့္ပါတယ္။
ဒီေခါင္းစဥ္မွာေရးရင္းနဲ႔ ေရးစရာေတြက အရမ္းမ်ားလာပါတယ္။ တစ္ပုဒ္ထဲမွာအရမ္းမ်ားေနရင္လည္း စာဖတ္သူ ေတြေလးမွာစုိးတဲ့အတြက္ ေရးစရာေတြရွိေပမယ့္ ရပ္လုိက္ပါတယ္။ ေနာက္ထပ္ ဆက္ေရးပါဦးမယ္။ အင္တာဗ်ဴး ၀င္မယ့္သူေတြအတြက္ အတုိင္းအတာတစ္ခုေတာ့ အသံုး၀င္မယ္လုိ႔ ယံုၾကည္ပါတယ္။ အင္တာဗ်ဴးဆုိင္ရာေတြ ကို အလ်ဥ္းသင့္သလုိ ဆက္ေရးပါဦးမယ္။
NetGuide Journal (Every Wednesday)
https://www.facebook.com/officialnetguidejournal